onsdag 24 november 2010

Tiden lider mot sitt slut


En kvinna på hemmet



En föräldralös flicka



Eleverna på besök


Då börjar tiden i Nepal lida mot sitt slut. Vi har fått lära känna människor med hjärtan av guld. Vi har lärt känna ett land där människor, trots svår fattigdom, alltid möter dig med ett leende på läpparna. Dessa möten har fått oss att fundera på vad det är vi värdesätter i livet.

I går besökte vi skolan igen. Det var toppen att träffa alla och som vanligt var vi varmt välkomna. Som Biva skrev i ett mail när vi var på väg tillbaka: "Skolan och min familj är er familj, ni kan komma och gå som ni vill...".

Mot slutet av skoldagen fick vi följa med Biva och de äldsta eleverna till en kvinna som tog hand om hemlösa äldre kvinnor och föräldralösa barn. Den här kvinnan hade i stort sett plockat upp kvinnorna från gatan och gett dem en säng att sova i och mat att äta. Flera av kvinnorna var utvecklingstörda eller hade sjukdomar av andra slag. De hade blivit lämnade av sina familjer för att ingen ville ha med dem att göra.

Varje år tar Biva dit eleverna för att visa hur fruktansvärt livet kan vara för en del människor och hur viktigt det är att man tar hand om varandra. Det märktes att de blev väldigt berörda av den här upplevelsen och många av flickorna satt och grät tillsammans med kvinnorna när de fick höra om deras livsöden.

Det är tur att det finns människor som denna kvinna och som Biva och Birendra. Människor som ger hela sitt liv åt att hjälpa andra att få ett bättre liv.

I dag är min älskling sjuk, igen. Jag lider verkligen med honom och har nu varit och köpt antibiotika för att se om vi kan få någon ordning på magen. Biva och Birendra har också varit förbi för att se hur han mådde och hade mig sig juice, digestive och vätskeersättning. Jag kan inte säga det nog många gånger - de är så fina!

Jimmy ligger och sover nu och jag sitter ute på balkongen i solen och drömmer mig bort till Thailand och Tonsai. Bort från bilarna och mopederna med deras jävla tutor. Till stränderna och lugnet, helt fritt från biltrafik. För trots att vi har haft en alldeles underbar tid här i Nepal så finns det ju som alltid för- och nackdelar.

Maria

Inga kommentarer: