tisdag 3 februari 2009

Golden Bay

Tuna surprise

Hangdog camp

Will och Chonny

Laaaama

Morgonkaffe i Kaikoura

Lyx

Eastcoast

Två veckor har gått sedan vi kom till NZ, det känns som en evighet sedan vi var i Thailand även fast tiden här gått väldigt fort.
Just nu sitter vi i Chonnys föräldrars sommarhus i Golden bay. Vi blev inbjudna hit igår av Robbies bror Will och hans flickvän Chonny. Igår bjöd de på en otrolig vegetarisk lasagne med bland annat pumpa och kumara.
Vi har just vaknat, och en natt i en mjuk säng efter en veckas campande var inte helt fel. Jag har även börjat att tycka om frukosten här, till frukost åt jag toast med jordnötssmör, björnbärssylt och ost. helt underbart gott. Jag tänkte mycket på Robbie när jag mumsade i mig mackan.

För ungefär en vecka sedan lämnade vi Christchurch. En halvtimme före avfärd bestämde vi oss för att åka till Golden bay utanför Nelson. Vi hade pratat med Robbie som berättat att hans bror skulle vara i krokarna ungefär en månad till.
Det blev en 40mils bilfärd och en övernattning i våran truck. Vi stannade nära Kaikoura alldeles vid havet, bäddade ner sätena och sov tills vi vaknade upp av ljudet till havet och de första solstrålarna. Sedan samma dag kom vi fram till Paynes ford. Här finns allt. Klättring, vandring, gyllene stränder och trevliga människor.
Vi bor på Hangdog camp som är en camping enbart för klättrare, Tyvärr har även ett gäng partytyskar hittat dit...
Här har Maria fått uppleva sin första riktiga camping. Vi bor i mitt tält på supertunna liggunderlag. Vi har dock lyxat till det med att köpa varsin kudde.
Vi lagar mat på ett spritkök som är en NZ piratkopia av ett svenskt trangia.
Jag kan ge några exempel på vad vi ätit.

Tuna surprise:

1 Gul lök
2 Klyftor vitlök
1 Burk tonfisk
1 Burk krossade tomater
1 Nypa salt
1 Nypa svartpeppar
2-3 Matskedar sweet chillisås
2dl Couscous

Baked beans och scrambled eggs:

1 Burk vita bönor i tomatsåe
1 gul lök
4 ägg

Hot lentilcurry:

3dl Linser
1 Gul lök
3 Klyftor vitlök
1 burk krossade tomater
1 Grönsaksbuljong
2 Matskedar stark cyrryblandning
2 Matskedar sweet chillisås
2dl Couscous.

Här har ni tre delikata och billiga campinmåltider ;)

Både jag och Maria trivs väldigt bra med att bo här. Det var bara en natt när dessa partytyskar jag nämnde tidigare hade fest till fyra på morgonen när vi skulle upp klockan sju.
Annars är det hur mysigt som helst.
Det är så roligt att ha Will och Chony här. Igår hälsade vi på Will på hans jobb vilket var en väldigt intressant upplevelse. När vi kom dit fick vi två påsar med mat.
Han sa gå ut och mata djuren och Maria stövlade ut, hur glad som helst för att hon skulle få mata det söta djuren. När hon kom ut möttes hon av en skrikande åsna, två griskultingar, två stora gäss, några tuppar och hönor som alla kom rusandes mot matpåsarna Will gett oss. Maria blev livrädd och tyckte inte alls att alla djuren var så söta när de jagade runt henne. Det var en riktigt rolig syn.
Will jobbar alltså på ett minizoo där man får mata och klappa djuren.
De hade många roliga djur bland annat lamor, åsnor, grisar, getter, hästar, emuer, ålar och mycket mer. Ålarna hade blivit tama redan 1914 då folket började mata dem.
Vi kommer nog att stanna i Golden bay i två veckor till. Sen har vi pratat om att jobba och hälsa på Robbies mamma och Jim. Vi har funderat på att plocka äpplen.
Men innan vi åker ska vi hitta på lite saker med Will och Chony. Vi har pratat om lite fiske ikväll och sen i helgen ska vi och vandra lite.
Det ska bli spännande att se vad man får på kroken. (Tony, jag lovar att jag ska skicka några bilder på fiskarna, om jag får några)
Vi saknar alla därhemma väldigt mycket, vi pratar om er alla dagligen. Men tiden går fort och vi syns snart.

Kram / Jimmy

7 kommentarer:

Kristina sa...

Så underbart att läsa om era dagar i NZ. God mat har ni och trista stökiga tyskar vid nåt tillfälle.
Hahaha stackars Maria och alla djuren.
Här är allt gott lite mer snö och -5 grader en får icke klaga.
Ha det bäst kram från Kristina med familj

Lisa sa...

hej fina maria och jimmy. Kan inte fatta att ni är på NZ... Vi saknar er och är ganska avundsjuka!

Pussa på Will och Chonny, samt alla lamor och ålar, från oss.

/Lisa och Robbie
xox

AnTo sa...

Hallå!
Vad gulligt med alla djuren Maria, ni skulle ha haft en filmkamera och filmat lite =) Vi har nu ca -20, det kom en del snö igår, var lite jobbigt att ta sig mellan vistträsk och storsund på em, men det gick. Vi måste nog skaffa en jeep. Vi funderar just nu på en ny husvagn, inte helt ny men ny för oss (begagnad alltså =) ) Kul och höra att ni har det bra och trivs. Vi tänker på er oxå ganska ofta och tittar in hit på bloggen och hoppas på nya livstecken.
Många Kramar! //Anna Tony Lovisa och Alva

Nilsson sa...

Tuna suprise!

Den ska jag prova till lunch/middag på Nygatan.

Ha det bra!

/Krille

Mälarvyn sa...

Härligt att ta del av era äventyr! Inte utan att jag önskade att jag var ngr år yngre och kunnat företa mig ngt liknande?!
Hur är det att leva på NZ, prismässigt(mat,bostad etc)?
Här har vi regn och rusk och ngr + gr, TRISTVÄDER!
Var rädd om er!
Kram Mimi

ingela sa...

hejsan!!! shit också (elsas nya favorit uttryck användes ca 100 gånger om dan) vad jag saknar er....här händer det grejor, algot har börjat dansa break dance med exiled dance crew i luleå så han skulle visa ett par riktigt sköna moves bla snurr på huvudet... jag avrådde han skarpt.algot undrar om ni kommer snart och elsa med så det blir nog bra när vi kan ses över datorn. vilka fantastiska bilder ni ser så lyckliga ut... kram och sköt om er..

Unknown sa...

Hejsan mina vänner!
Gläds med er för ni verkar ha det underbart på andra sidan klotet.
Saknar er i massor och vi pratar ofta om er här hemma.
Går nu här hemma och väntar mest på att det ska bli lite mildare väder och att solen ska titta fram, för jag är sjukt sugen på utomhus premiären i Niemisel:)
Vet ni vilket datum ni åker till Kina? Tänkte börja se mig om efter en flygbiljett!
Puss å kram